FIXABLES ACADEMY: DE VOORDELEN EN UITDAGINGEN VAN EEN INHOUSE OPLEIDING

Een inhouse opleiding opzetten, omdat werknemers niet zomaar uit de markt zijn te plukken? The Fixables laat zien hoe het moet. Met de Academy bieden zij mensen met afstand tot de arbeidsmarkt naast de mogelijkheid een mooi vak te leren, een plek waarin zij met plezier en zelfvertrouwen aan het werk kunnen.  Dit brengt uitdagingen, maar ook zeker veel voordelen met zich mee. Oprichter en eigenaar René Smit vertelt er uitgebreid over.

Wat doet The Fixables? 

In 2012 zaten René Smit en Ferry Timmer met elkaar om tafel. De mannen deelden het geloof dat smartphones steeds langer mee zouden gaan en dat het populairder zou worden om de levensduur van het apparaat te verlengen met een opknapbeurt of reparatie. Wat anders moest was de ervaring rondom een reparatie. Deze kon een stuk aangenamer worden gemaakt voor de klant.

Zo ontstond The Fixables, een reparatiewinkel met als hoogste prioriteit de service naar de klant en kwaliteit leveren. Het bedrijf focust zich op duurzaamheid, authenticiteit, betrokkenheid, en vertrouwen. Naast de gebruikelijke merken AppleSamsung en Huawei repareert het eigenlijk elk device en merk wat er te repareren valt. 

Inmiddels heeft The Fixables vier vestigingen en hebben ze in 2019 een inhouse opleiding uitgerold om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt op te leiden tot smart device reparateur. Deze draagt niet alleen een maatschappelijke rol met zich mee, maar dient ook als verdienmodel voor het bedrijf.

In een interview met oprichter en eigenaar René Smit wordt besproken vanuit welke behoefte de Academy is ontstaan, de uitdagingen van werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, de voordelen van een inhouse academy en de tips voor bedrijven die ook een dergelijke opleiding willen uitrollen. 

Vanuit welke behoefte is The Fixables Academy ontstaan?

“De Academy is ontstaan omdat we eigenlijk alle mensen die bij ons werken zelf hebben opgeleid. Er is namelijk geen opleiding tot smartphone monteur. We hebben ook weleens mensen aangenomen met ervaring, maar die vielen al redelijk snel door de mand, want het is soms lastiger om mensen iets af te leren dan om mensen iets compleet nieuws te leren. Ook omdat we willen groeien en meer winkels willen gaan openen, hebben we meer mensen nodig en die zijn niet zomaar uit de markt te halen. Vandaar dat we via de Academy zelf mensen opleiden.

In het verleden zijn mensen altijd on-the-job opgeleid. Wat we daar aan toe hebben gevoegd is dat deelnemers ook de basis en theorie leren. Wat doet stroom? Wat is ampère? Uit welke onderdelen bestaat een device? Vanuit die basis zijn we doorgegaan naar het repareren”, vertelt René.  

Vervolgens vraag ik hem of er een specifieke focus is om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op te leiden, of dat iedereen zich kan aanmelden voor de opleiding. Hij vertelt dat het “niet een specifieke focus is, maar het is wel zo dat we de Academy niet gratis kunnen doen”.

Doordat The Fixables gekoppeld is aan het opleidings- en ontwikkelingsfonds ‘Wij Techniek’ ontvangen zij een subsidie wanneer ze iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt opleiden en daarna een vaste baan kunnen bieden. “Dus op die manier konden wij de opleiding financieren en hebben de deelnemers er niets voor hoeven te betalen”, vult René aan.

Om subsidie te ontvangen staan er bepaalde voorwaarden tegenover.

Zo is het wel de bedoeling dat mensen die de Academy hebben afgerond een vaste baan aangeboden krijgen. Hierbij maakt het niet uit of dat een baan bij The Fixables is of bij een ander bedrijf. Hier ligt voor The Fixables dan ook een kans om de Academy als grootschalig verdienmodel in te zetten. Door middel van het opleiden van mensen voor zowel zichzelf als voor andere smart device repair bedrijven. 

Ook wordt iemand eerst getoetst voor dat ze beginnen aan de opleiding, om te kijken of iemand wel geschikt is voor het vak. 

“We kijken wel eerst of iemand het een beetje in de vingers heeft. Je hoeft geen ervaring te hebben maar je kan wel redelijk snel zien hoe iemand een schroevendraaier vasthoudt en hoe iemand een schroef uit een telefoon draait en weer erin draait. Daardoor kunnen we gauw vaststellen of iemand er gevoel voor heeft.”

De Academy vult niet alleen een behoefte vanuit The Fixables, maar draagt ook een maatschappelijke rol met zich mee.

“Als maatschappelijke rol kun je sustainability eraan vast koppelen, een van onze kernwaarde als bedrijf. Duurzaamheid is er bij ons niet alleen op het gebied dat we refurbishen en materialen hergebruiken of batterijen laten ophalen. Wij hebben ook sustainability op het gebied van personeel. We willen mensen een nieuw vak leren en ze daarmee voor de lange termijn vast kunnen leggen. Het is dan ook zo dat de mensen die nu bij The Fixables werken, hier al jaren werken.”

Is dit dan ook wat de Academy zo bijzonder maakt? 

“Ja zeker. Ik vind dit wel bijzonder. We hebben aardig wat mensen in dienst die of een rugzakje of beperking hebben of een achterstand hadden tot de arbeidsmarkt. Mensen met een rolstoel of met autisme. Maar juist met die mensen bouwen we een heel gedreven en hecht team. 

Iedereen verdient een tweede kans. Een kans om weer met zelfvertrouwen aan het werk te gaan en er een leuke baan aan over te houden. En wat ons altijd is opgevallen is dat de mensen die een tweede kans krijgen en die hier uiteindelijk hun plaats vinden en hun rol vinden, dat die lang blijven, loyaal zijn, waardoor je een mooi team kan neerzetten en het verloop onder het personeel is heel laag.”

Zorgt dit uiteindelijk voor een betere dynamiek binnen het team of kan het ook leiden tot conflicten? 

“Beide. Je hebt niet een soort persoon in dienst en soms kunnen die verschillende persoonlijkheden best botsen. Het is voor mij altijd de uitdaging om ervoor te zorgen dat iedereen zich enigszins kan verplaatsen in de ander en begrip kan opbrengen waarom iemand op een bepaalde manier reageert. Iemand met een vorm van autisme kan op een hele andere manier reageren dan iemand die dat niet heeft. En zo heeft iemand met een vorm van autisme veel meer behoefte aan regels en structuur en vooral niet te veel veranderingen en zeker niet op de korte termijn, want daar raken ze redelijk snel van slag van.

Het is moeilijk om je daarin te kunnen verplaatsen, maar je moet er wel begrip voor hebben en daardoor ook begrip hebben waarom iemand op een bepaalde manier reageert en dat is soms een uitdaging. Hier focussen we tijdens de teambuilding sessies dan ook op.”

En wat zijn dan de positieve kanten van de mix binnen het team? 

“De overige werknemers vinden het heel prettig dat iemand die de Academy heeft afgerond je niet alles meer hoeft te leren, sterker nog op theoretisch vlak weten de mensen van de Academy vaak meer, omdat ze de basis hebben gehad over stroom, ampère, hoe een moederbord werkt, en wat een weerstand is. Maar het echte leren van het repareren dat heb je niet gelijk in twee maanden onder de knie. Dat is een kwestie van doorpakken in de winkels en het op de werkvloer echt leren en in de vingers krijgen.” 

Wat zijn de belangrijkste leer aspecten van de Academy? Je noemde eerder al het theoretische vlak, maar wat nog meer? 

“De Academy bestaat uit twee dagen de week theorieles en twee dagen in de week een meeloopstage in een van onze winkels. Ik vind die stage in de winkel heel belangrijk omdat al onze werknemers uiteindelijk goed met klanten moeten omgaan. Ze moeten ze bijstaan in een winkel, via de mail, of aan de telefoon. Dat service niveau vind ik ongelofelijk belangrijk. 

Het kan eens voorkomen dat het device van de klant niet gerepareerd kon worden, maar als je die klant toch heel prettig hebt geholpen is een klant nog steeds tevreden. Dat vind ik het allerbelangrijkste. Mensen geven hun dierbare apparaat waar hun hele leven instaat aan jou af en moeten dan wel het vertrouwen hebben dat jij er geen gekke dingen mee doet. Dus het deel service naar de klant en dat vertrouwen dat je van de klant moet krijgen vind ik heel belangrijk.”

René vult aan dat authenticiteit een net zo belangrijk aspect is als het gaat om service naar de klant. 

“Wij leren niet dat iemand het op een bepaalde manier moet doen en daar zijn onze kernwaarde altijd heel belangrijk in waarvan eentje authenticiteit is. Iedereen mag het op zijn manier doen, omdat wanneer jij authentiek bent, dan komt het bij de klant oprecht over. Daardoor krijg je een betere band met de klant en heeft de klant er een veel prettiger gevoel bij.

Zo kan het best zijn dat een van onze werknemers veel introverter is dan de ander, maar dat maakt niet uit, zolang zij het op hun manier doen en het leuk vinden om te doen, omdat dit dingen zijn die een klant gelijk merkt en ook invloed hebben op de directe ervaring van de klant.”

Wat zijn de uitdagingen waar je rekening mee moet houden als je als bedrijf een inhouse opleiding wilt opzetten?

“Ten eerste, is het best lastig de juiste mensen te vinden. Zowel als de juiste leraar, maar ook de uiteindelijke leerlingen.  Bij ons is het zo dat wanneer we niet door middel van subsidies kunnen financieren, dan moeten we kijken hoe we dat anders doen. Wij  kunnen natuurlijk ook niet elke twee maanden 10 man gaan opleiden terwijl dat eigenlijk 30.000 euro had moeten binnen brengen.

Tot nu toe heeft nog niemand voor de opleiding betaald, omdat ze tot nu toe allemaal via Wij Techniek subsidie hebben gekregen en de leerlingen voldeden aan de eisen om subsidie te krijgen. Deze subsidie is zo’n 4.000 euro per persoon, wat uiteindelijk onze kosten dekt en ons verdiensten brengt.”

Wat is een tip die je wilt meegeven aan ondernemingen die een inhouse opleiding willen starten? 

“Zorg dat je het juiste netwerk om je heen hebt. Je kan het vaak niet allemaal zelf doen. Je kan het ook niet allemaal zelf bekostigen. En zorg voor de juiste leraar, iemand die die mensen kan opleiden. Het is soms best lastig, want niet elk bedrijf kan zijn eigen opleiding neerzetten omdat het ook gewoon niet te doen is soms qua kosten en capaciteit.”

En wat zijn de toekomstplannen voor de Academy?

“The Fixables heeft grootste plannen om landelijke dekking te creëren, wat betekent dat er nog minimaal 25 winkels bij zouden moeten komen in de toekomst. Dan kun je er vanuit gaan dat je ongeveer nog 75 werknemers nodig gaat hebben om die winkels allemaal te bemannen. Dus daar is de Academy voor bedoeld en daarnaast is de Academy ook bedoeld als een verdienmodel. Als wij straks mensen kunnen opleiden voor andere bedrijven zou dat super zijn, zolang het ons ook geld oplevert.” 

Op basis van The Fixables Academy kunnen we concluderen dat een inhouse opleiding niet alleen een tweede verdienmodel kan zijn voor een bedrijf, maar het ook nog eens een versterkte dynamiek brengt in je team. Daarbij leid je werknemers op tot jouw gewenste niveau van kennis en techniek, en krijg je hier loyaliteit voor terug. Let wel op dat je start met het juiste netwerk en bereidt bent om aandacht te besteden aan uitdagingen, zoals gemixte persoonlijkheden binnen een team.