Achter de schermen deel 1

Bron: nos artikel/2261042
Relax… it’s only privacy
27 november 2018
Achter de schermen deel 2
31 januari 2019

Achter de schermen deel 1. Een verhaal over schermreparaties.

Hoe lang kan een smartphone ècht mee?

Bij veel smartphonegebruikers in Nederland bestaat het idee dat een toestel maar 2 jaar meegaat. Volgens The Fixables is dat ingegeven door de providers. Die bieden na een 2-jarig contract de mogelijkheid om je abonnement te verlengen, met een nieuw toestel. Dat wil niet zeggen dat een smartphone dan ook aan vervanging toe is.

The Fixables kunnen door hun jarenlange ervaring in de reparatiebranche aangeven welke toestellen langer dan 2 jaar meegaan. Voor de meeste smartphones is dat zo’n 4 jaar. Op het moment dat er daarna een defect ontstaat, bijvoorbeeld een gebroken display, dan gaan de kosten voor de reparatie een heel belangrijke rol spelen. Wegen de kosten voor de reparatie nog op tegen de waarde van het toestel op dat moment? Het antwoord is dan vaak “nee”. Daarnaast zijn de software-updates van belang.

Er is één merk dat zich onderscheid van de anderen: Apple

iPhones, iPads en Macbooks worden na 6 jaar gebruik nog regelmatig gerepareerd. Dat komt omdat de kosten voor de onderdelen in de loop van de tijd lager worden. Bijvoorbeeld het scherm, en dan met name het LCD, van iPhones wordt voorzien van nieuw glas (refurbishen) en vervolgens gebruikt om toestellen weer van een goed scherm te voorzien.

Daarnaast brengt Apple een heel beperkt aantal modellen en kleuren toestellen op de markt. Dit maakt het voor producenten van onderdelen interessant om te investeren in de productie van deze onderdelen. Naarmate er meer partijen onderdelen produceren stijgt het aanbod en dalen de prijzen. Zo worden reparaties voor oudere iPhones dus goedkoper.

Aan de andere kant zien we dat smartphones van Samsung na 2 jaar al niet meer ondersteund worden qua software [Consumentenbond VS Samsung] en daarnaast dat de prijzen van de onderdelen door Samsung kunstmatig hoog worden gehouden. De reden voor deze strategie laat zich raden, maar het vermoeden bestaat dat dit is om zoveel mogelijk nieuwe toestellen te verkopen.

De ervaring leert dan ook dat consumenten soms al na minder dan 2 jaar niet meer overwegen om hun Samsung smartphone te voorzien van een nieuw display vanwege deze hoge kosten.

Waarom worden er geen goedkopere onderdelen aangeboden voor Samsung toestellen? 

Allereerst wordt een LED scherm minder vaak refurbished omdat het kwetsbaarder is dan de het LCD scherm dat Apple gebruikt (behalve dan in de iPhone X en Xs, maar daarover later meer). Tevens is het aantal modellen dat per jaar uitkomt zo hoog, dat het voor de partijen die de schermen refurbishen of namaken niet loont om daar een productielijn voor op te zetten. De refurbished of kopie displays van Apple vinden minimaal 5 jaar hun weg naar afnemers over de hele wereld.

 

Is het echt zo erg?

Ja helaas wel, dat betekent dat er veel smartphones na 2 jaar worden weggegooid. Deze dure smartphones bevatten veel kostbare materialen. Overigens kunnen toestellen, batterijen en andere kleine elektronica o.a. bij The Fixables worden afgegeven voor recycling.

The Fixables willen deze toestellen graag repareren, maar begrijpen goed dat wanneer de kosten voor herstel zo hoog zijn, dat mensen de overweging maken om dan maar met een nieuw abonnement een nieuw toestel aan te schaffen.

Hoe zit het met de andere merken?

The Fixables ervaren door de samenwerking met Huawei, als certified service center, dat de toestellen van Huawei over een langere periode voor een reëel bedrag te repareren zijn. Het merk OnePlus is ook een serieuze positie aan het innemen in de markt. OnePlus brengt elk half jaar één model uit. Daar zit al hun expertise in en ze houden zich net als Apple niet bezig met de reparatiemarkt. Sony Xperia brengt helaas al sinds jaren toestellen op de markt die bijzonder moeilijk te repareren zijn. Kosten voor reparatie zijn hiermee continu te hoog. De prijzen van goeie onderdelen zijn hoog en de risico’s tijdens een reparatie zijn te groot. LG is helaas niet groot genoeg om zoveel toestellen in omloop te hebben, dat de kosten voor de onderdelen interessant zijn voor reparatie. HTC toestellen worden door The Fixables al 5 jaar niet meer gerepareerd. Een reparatie leverde namelijk vaak weer nieuwe problemen op. En last but not least; Fairphone. Dat merk zet volledig in op een transparante werkwijze. Waar komen de grondstoffen voor hun toestellen vandaan en hoe zorgen we ervoor dat een consument zelf onderdelen kan vervangen? Dat gebeurt dan ook. Een idealistisch concept waar The Fixables zeker achter staan.

Binnenkort: waar komen de verschillen in prijzen van displays vandaan?

Comments

comments